NRB

I ploty mohou spojovat

Pletiva Dobrý UB
24.06.2022

Společnost Pletiva Dobrý a Urbánek byla založena v roce 2013 na základě rovnocenného podílu obou spolumajitelů. Díky jasně rozděleným rolím ve firmě, stabilnímu týmu zkušených zaměstnanců a spolupráci s Národní rozvojovou bankou od té doby každý rok úspěšně expanduje. „Vlastníme dva areály s velkými skladovými zásobami. Při nákupu těchto nemovitostí jsme využili produkt od NRB. Troufám si tvrdit, že šlo o jeden z nejvýznamnějších momentů naší firemní historie,“ popisuje situaci Tomáš Urbánek. K původní firmě časem přibyly další projekty a letos vše vrcholí jejich transformací na holdingovou strukturu.

Jak růst na začátku

Chcete-li úspěšně podnikat, musíte především něco skutečně umět, rozumět svému oboru. Pánové Urbánek a Dobrý tento fakt ilustrují naprosto dokonale: první rozumí online marketingu a řízení firmy, druhý je expertem na technické řešení poskytované zákazníkům. Jasné rozdělení rolí generálního a technického ředitele a synergie individuálních schopností spolumajitelů dostala firmu mezi přední dodavatele plotů a oplocení v ČR během deseti let.

Obzvlášť v začátcích podnikání je mnohdy těžké ručit za provozní financování, protože firma nemá svůj majetek, který by mohla dát do zástavy. Stejně to na základě vlastní zkušenosti vidí Tomáš Urbánek: „Troufám si tvrdit, že bychom nikdy nevyrostli do takové velikosti, kdyby se za nás NRB nezaručila. To, že máme dnes obrovské zásoby, je zásluhou i této záruky. Na první pohled vypadá žádost administrativně velmi náročně, ale poradci z NRB odvádějí velmi dobrou práci a opravdu jsou co nejvíc nápomocni při vyplňování všech potřebných dokumentů.“

Vzhledem k aktuální turbulentní době je předzásobení dostatečným množstvím produktů zásadní nejen pro začínající firmy. V mnoha tržních segmentech se nezřídka stává, že plánované dodávky zboží se zpožďují o několik měsíců, některé položky dokonce déle než rok. „Kdybychom neměli zásoby financované provozními úvěry, neumím si představit, co bychom dnes prodávali zákazníkům,“ potvrzuje tato slova generální ředitel.

Jak přejít od stability k expanzi

Za dosavadní dobu existence vybudovala firma čtyři pobočky: tři v České republice a jednu na Slovensku. Dvě z nich, Ledce u Plzně v Západočeském kraji a Zliv u Českých Budějovic v Jihočeském kraji, sídlí ve vlastních areálech. Centrála v Ledcích se nachází v areálu o ploše více než 40 tisíc metrů čtverečních, kde jsou velké skladové zásoby veškerých nabízených produktů. Skladová dostupnost je největší výhodou společnosti, protože zaručuje stabilní dodávky zákazníkům i ve chvíli, kdy dochází k několikaměsíčním výpadkům dodávek železa na trhu.

Nákup těchto dvou areálů, při němž využili produkt NRB Úvěr Expanze, považuje Tomáš Urbánek za jeden z nejvýznamnějších momentů firemní historie: „Od roku 2018, kdy vlastníme areál v Ledcích, jsme za tři roky vyrostli z obratu 117,5 milionu korun na 238,8 milionu. Napříč celým týmem je cítit, že jsme ve svém a můžeme našim zákazníkům poskytovat maximální péči. Touto koupí jsme dosáhli opravdové stability a pevné půdy pod nohama, což nastartovalo obrovskou expanzi.

Jak na synergii jednotlivých aktivit

Kromě společnosti Pletiva Dobrý a Urbánek jsou dnes oba obchodní partneři spolumajiteli dvou dalších ziskových firem a neziskového projektu Farmapark u Toma. Všechny projekty se navzájem doplňují a posilují.

Zahrada Ježek funguje od konce roku 2017. Menšinovým vlastníkem je Jan Ježek, dříve finanční ředitel společnosti Pletiva Dobrý a Urbánek. Firmu majoritní vlastníci založili se záměrem využít svých zkušeností v internetovém prodeji, což se ukázalo jako dobrá strategie. V minulém roce zde dosáhli obratu 70 milionů korun bez DPH a obsloužili přes 15 tisíc zákazníků.

Krmiva u Toma byla založena „v době covidové“. Na centrále v Ledcích se nacházely volné skladové prostory a kancelářská budova, padlo tedy rozhodnutí vytvořit nový projekt, s cílem další stabilizace. Firmu otevřeli na podzim 2020 a za minulý rok dosáhli obratu 37 milionů korun bez DPH a obsloužili 50 846 zákazníků. Jak říká Tomáš Urbánek: „Chovatelské potřeby jsou velmi náročný segment, ale tento obor vyhrál z důvodu absolutní nezávislosti na jakékoliv krizi, což přesně zapadlo do našeho strategického plánu. Znovu jsme si ověřili, že být ve vlastních prostorech má neuvěřitelně pozitivní vliv na expanzi. Krmiva mají dnes už tři fungující prodejny: dvě v Plzni a jednu na centrále v Ledcích.“

A právě Krmiva u Toma byla startovacím motorem pro neziskový spolek Farmapark u Toma. Součástí firemního areálu v Ledcích je i pozemek o rozloze 20 tisíc metrů čtverečních, který byl znehodnocen průmyslovou výrobou kaolinu z 50. let minulého století. „Postupně jsme pozemek vyčistili,“ vysvětluje Tomáš Urbánek, „a dnes máme využitou zhruba jednu třetinu plochy právě pro farmapark. V příštích dvou letech jej chceme rozšířit na celou plochu. Už od otevření se zde návštěvnost pohybuje v řádu tisíců. Farmapark nám tak jednak dělá velkou radost a zároveň přiláká velké množství lidí do naší zdejší prodejny plotů a chovatelských potřeb.“

Jak na další růst

Větší potíže s nedostatkem materiálu či zaměstnanců generálního ředitele netrápí. Dodavatelské výpadky firmu neohrožují díky zmiňovaným velkým skladovým zásobám a nedostatek pracovníků nepociťují kvůli lidsky nastavené firemní kultuře. „Ano, došly lidské zdroje, to je pravda. Manažeři některých firem totiž koukají na zaměstnance jako na lidské zdroje, něco, co je v tabulce a přináší firmě nějakou finanční hodnotu a něco to firmu stojí. Na rozdíl od nich my nemáme lidské zdroje, ale kamarády, přátele. Každý v týmu ví, že na firmu se může spolehnout, a zároveň je velmi dobře proškolen v tom, co umíme a co zákazníkovi nabídnout, abychom mu pomohli vyřešit jeho problém. My totiž zákazníkům neprodáváme materiál, ale pomáháme řešit jejich problémy.“

V letošním roce procházejí firmy transformací na holdingovou strukturu. Loni byla založena mateřská firma PDU holding s.r.o. a letos dojde k transformaci firem na dceřiné. „V podnikání jsem si několikrát ověřil, že dobře organizovaná skupina dosáhne mnohem lepších výsledků než jednotlivec – ať je sebevýkonnější, skupině nemůže konkurovat,“ uzavírá Tomáš Urbánek.

Jak se staví plot

Pletiva Dobrý a Urbánek pravidelně pořádají ukázky stavby plotu. Takto svou myšlenku popisuje její autor Tomáš Urbánek, který, třebaže je generálním ředitelem, ukázky osobně provádí.

„Abyste mohli někomu něco prodat, musíte ho mít nejdříve na prodejně. V e-shopech je to dané, tam každý sleduje návštěvnost, kolika lidem dokáže prodat atd. Celé roky mě trápilo, jak tuto statistiku uchopit v pletivech. Jak pozvat lidi do prodejny pletiv? Co nabídnout veřejnosti, aby k nám dorazila? Až jsem došel k pravidelným ukázkám stavby plotů.

Na všech našich pobočkách se snažíme ukázku provádět dvakrát do roka a daří se nám přesahovat počet 100 účastníků na každé akci. Moc rád přednáším, mimo jiné jsem založil podnikatelský klub Fenomén, kde předávám své zkušenosti. Každou ukázku se tedy snažím osobně moderovat. Sundám košili, obleču pracovní oblečení a s kolegy ukazujeme, jak takový plot postavit.

Zhruba za tři až čtyři hodiny předvedeme účastníkům kompletní stavbu plotu a zodpovíme desítky individuálních dotazů. Dnes už víme, že toto je jeden z důvodů, proč si nás zákazníci vybírají jako svého dodavatele oplocení,“ říká Tomáš Urbánek.

Článek vyšel v časopise Trade News a na itradenews.cz.

Sdílejte tento příběh

Twitter
Facebook
Linkedin