NRB

Úspěch hokejistů stojí za vznikem firmy, do jejíchž dresů se oblékají přední sportovci

Úspěch hokejistů-i
strukturální fondy EU výstavba výrobní haly zvýhodněný úvěr
09.01.2020

Radoslav Navrátil vyrůstal na venkově a užíval si přirozeného pohybu. V zimě hrál s kamarády hokej na rybníku, v létě s nimi kopal do míče na hřišti. Lezl po stromech, jezdil na kole, skákal přes potok. Více sportovat už nepotřeboval. Nikdy by ho proto ani nenapadlo, že se mu zrovna sport stane osudným.

Byl mezi prvními výrobci sublimačních dresů v republice a od té doby se na jejich výrobu prostřednictvím firmy Navrátil Team s.r.o., kterou spoluzaložil, specializuje. Oblékal tak například hokejisty Sparty Praha, Bílých Tygrů Liberec či německého a rakouského národního týmu.

Před příchodem sametové revoluce působil Radoslav Navrátil jako ekonomický náměstek v jednom výrobním družstvu na jižní Moravě. Práce mu sice připadala zajímavá, ale dostatečně ho nenaplňovala. „To uvědomění, že nejsem profesně spokojen, přišlo v době, kdy jsem poprvé sedl do auta a mohl jsem svobodně vyjet za hranice,“ vzpomíná Radoslav Navrátil a doplňuje: „Chtěl jsem začít podnikat a soustředit se hlavně na západní trhy. Říkal jsem si, že když budu vyrábět něco kvalitního, ale za české ceny, nebudu mít problém uspět. Jenže jsem chtěl přijít s něčím novým, co by bylo zajímavé a neotřelé. A když jsem projel Evropu, nabyl jsem pocit, že tam už skoro všechno mají.“

Sláva českých sportovců

V té době se českým, resp. československým hokejistům podařilo přivézt dvakrát po sobě bronzové medaile z mistrovství světa, a když pan Navrátil viděl, jak národ slaví s nimi, napadlo ho, jestli by nešlo nějak za hranice vyvážet slávu českého sportu. „Sublimační dresy tehdy nikdo v ČR nevyráběl, a tak jsem se do nich pustil. Začínal jsem v garáži na větší osobní auto, kterou jsem si pronajal a umístil do ní lis, jejž jsem pořídil a na němž jsem výrobu dresů zkoušel a testoval. Po čase jsem zvládl odstranit všechny nedostatky a mohl jsem začít shánět zákazníky,“ vypráví Radoslav Navrátil.

Spoluzakladatel společnosti Navrátil Team s.r.o. objížděl potenciální odběratele a předkládal jim svou kalkulaci. „Jenže je zajímala konečná cena výrobku, která byla dvakrát tak vysoká než ta od konkurence. Nechápal jsem, ale pak mi došlo, že budu muset jakoby nemít režii a najít přímého dodavatele materiálů, které kvůli nákupu přes několik zprostředkovatelů byly drahé,“ vysvětluje Radoslav Navrátil a doplňuje: „Takže jsem jim prozatím dodával zboží za jejich cenu a rozdíl dotoval.“

Díky svým známým, kteří žili v zahraničí, se dostal ke kontaktům na výrobce látek a navázal s nimi spolupráci. „Když jsem za nimi přijel poprvé a řekl, že bych chtěl jednu roli, vysmáli se mi. Já jsem tak ujel úplně zbytečně přes patnáct set kilometrů, byl to hrozný pocit. Ale nedalo mi to a postupem času jsem si k nim našel cestu,“ vzpomíná na hledání prvních dodavatelů Radoslav Navrátil a doplňuje: „Podobně to bylo i s prvními zákazníky. Když jsem objížděl kluby v zahraničí napřímo, dívali se na mě všichni skrz prsty. Pak jsem se ale spojil s jejich stávajícími dodavateli a navázal jsem spolupráci s nimi.“

Výpověď z nájmu a nová hala

Společnost Navrátil Team s.r.o. nejdříve vyráběla dresy pro hokejové kluby v zahraničí, postupně ale začala oslovovat i jiné sportovní kluby. Tržby začaly pomalu růst a firma se tak mohla přestěhovat z garáže do většího. Pronajala si jeden výrobní prostor na Vyškovsku, kde působila až do roku 2011. „Ta budova byla poměrně stará, podmínky nebyly vůbec ideální, a přesto nám její majitel ustavičně zvyšoval nájem. Pak přišel s tím, že končí, a my jsme se museli přesunout jinam. Naše technologie ale vyžadovala specifické podmínky a zaměstnanců už také nebylo málo. Rozhodli jsme se tedy, že si postavíme vlastní výrobní halu,“ popisuje další rozvoj své firmy Radoslav Navrátil.

Obešli jsme snad všechny banky, ale žádná nám nevěřila, že se jedná o seriózní a perspektivní výrobu, a tím pádem nechtěla poskytnout prostředky. A pokud ano, tak za naprosto nepřijatelných podmínek, přestože jsme působili na trhu už 15 let. Pak jsem se dozvěděl o ČMZRB. Byl jsem velice příjemně překvapen tím úplně jiným přístupem. Setkal jsem se při jednáních dokonce také s ředitelem pobočky. Všichni se nám snažili pomoct, vyjít vstříc, udělat i něco navíc. Díky ČMZRB se nám tak podařilo získat finance včas, a ještě ke všemu i ušetřit,“ chválí si spolupráci s bankou spoluzakladatel firmy Navrátil Team s.r.o.

Společnost dnes sídlí ve vlastním. Stále je však primárně exportním výrobcem sportovních dresů, i když čeští zákazníci už přinášejí zhruba 30 procent tržeb. Kromě hokejových, které jsou pořád významné, vyrábí také dresy a oblečení pro fotbal, florbal, běh, cyklistiku, atletiku, paintball, motokros, sportovní střelbu aj. Jejími klienty byli či stále jsou např. hokejisti Sparty Praha, Bílých Tygrů Liberec, týmy nejvyšší rakouské, německé a švýcarské hokejové ligy, včetně německého a rakouského národního týmu. „Vedle toho také vyrábíme dresy pro korporátní zákazníky, tedy např. pro Škodu Auto, ČEZ, HP, Letiště Praha, Red Bull, AT&T, KPMG, Coca-Colu, mBank, Vodafone, ŘSD, Bidvest, ČEPS, Fortunu, Generali,“ přibližuje portfolio svých zákazníků Radoslav Navrátil.

Když jsem začínal podnikat, neměl jsem vlastně žádné sny, nějak mě to všechno převálcovalo, protože bylo složité zvládnout technologii i marketing. Pak jsem se ale několikrát dostal do situací, které předčily jakékoliv sny. Vyráběli jsme dresy pro takové kluby a trhy, na něž jsem pomyslel opravdu jen ve skrytu duše. A také se třeba stávalo, že se naše dresy díky hráčům objevily na dvoustranách prestižních zahraničních časopisů. To mě taky ani nenapadlo, že bychom mohli mít takový marketing vlastně zadarmo,“ hodnotí výsledky své práce Radoslav Navrátil, jehož firma se chce dále rozrůstat a posilovat své postavení jak na českém, tak zahraničním trhu.

Sdílejte tento příběh

Twitter
Facebook
Linkedin

Podpora 1992 až 2017