NRB

Zpracování dřeva vyžaduje tvorbu zásob a tím i jejich profinancování

jizerska-pila-3-nrb
COSME dlouhodobá spolupráce EFSI pořízení zásob záruka
29.10.2018

V Jizerských horách v obci Kořenov sídlí společnost Jizerská pila, která se zabývá zpracováním kvalitního českého dřeva do produktů řeziva pro stavební, konstrukční, truhlářské a další způsoby využití. Protože jde o sezónní výrobu, musí vždy ke konci roku nakoupit co nejvíce kulatiny do zásoby, v zimních měsících je totiž složité se k dřevní hmotě dostat.

Letos na podzim proto řešila možnosti profinancování těchto zásob. Rozšíření programu Záruka 2015 – 2023 tak pro ni přišlo ve správný okamžik.

Jan Nechanický pracuje na pile v Kořenově od ukončení vysokoškolských studií dřevařského inženýrství. V letošním roce odkoupil 50% podíl ve firmě od předchozího majitele, který odešel do důchodu, a začal tak podnikat. „Nejtěžším rozhodnutím bylo, zda vůbec v tomto oboru dále pokračovat. Stejně jako jiné tradiční obory, tak i zpracování dřeva prochází překotnými změnami. Na trhu působí několik nadnárodních kolosů, které operují s obrovskými dotačními příspěvky a kterým nelze konkurovat. Tyto firmy jsou schopny nakupovat kulatinu za ceny, na které my v našem množství nikdy nedosáhneme,“ popisuje situaci na trhu Jan Nechanický.

I z dalších důvodů, jako je např. pokles ceny stavebního i truhlářského řeziva na minimum, kdy se marže pohybovala okolo 3 až 5 %, a boj s druhotnou platební neschopností, se společnost Jizerská pila na začátku letošního roku rozhodla výrobu zredukovat a zaměřit se na služby s vyšší přidanou hodnotou. „Již nám nedává smysl konkurovat velkým hráčům, chceme se soustředit na vlastní strategii a cestu,“ říká Jan Nechanický.

Společnost v minulosti dodávala stavební řezivo třeba i do Řecka a Anglie, ale dnes se chce soustředit jen na lokální prodej. „Nacházíme se v kraji, kde dřevo stále tvoří hlavní stavební materiál. Trend je vracet se ke starým osvědčeným praktikám a stavebním postupům, objevovat přírodní materiály. A dřevo je tím nejkrásnějším. Okolo naší pily stojí v okruhu 20 km stovky roubenek, chat a chalup a také stovky pensionů a hotelů. Těm všem chceme nabídnout přímý prodej dřeva, dřevěných opracovaných materiálů, ale také hotových konstrukcí garáží či pergol. Typickým zákazníkem je chalupář, který přijede na pilu, my mu nabídneme tři verze garáže, on si vybere a my mu ji dodáme nařezanou a připravenou k sestavení do 14 dnů,“ přibližuje spolumajitel firmy Jizerská pila Jan Nechanický.

Potřeba profinancování zásob

Zpracování dřeva a výroba řeziva je z povahy věci sezónní záležitostí. „Naše klíčové měsíce jsou duben, říjen, březen a listopad se vždy vyvíjí v závislosti na počasí a prosinec, leden a únor téměř výroba stojí,“ říká pan Nechanický. Firma proto musí ke konci roku nakoupit co nejvíce dřevní hmoty do zásoby, v zimních měsících je totiž těžké se k této surovině vůbec dostat. „Využití možnosti profinancování zásob je proto pro nás velice důležité,“ doplňuje spolumajitel firmy Jizerská pila.

Na podzim letošního roku při řešení možností profinancování zásob se od bankovního poradce Komerční banky dozvěděl o možnosti využití záruky ČMZRB. V té době totiž došlo k jejímu rozšíření a jeho firma, malý podnik z mimopražského regionu působící v oblasti zpracovatelského průmyslu, ji tak mohla získat. „Byl jsem velice mile překvapen s jakou ochotou a profesionálním přístupem byly všechny potřebné podklady k vyřízení žádosti poskytnuty. Vše nám bylo srozumitelně vysvětleno a po dodání všech potřebných podkladů došlo k podpisu naší žádosti. Celý proces trval jen několik týdnů,“ pochvaluje si rychlost vyřízení záruky Jan Nechanický. Program Záruka by proto doporučil i ostatním.

Společnost Jizerská pila se od začátku letošního roku maximálně snaží zefektivnit veškeré procesy. Díky tomu se jí třeba podařilo zvýšit výtěž o 16 %, což pro ni představuje v konečných číslech desítky tisíc korun za rok. V novém roce se pak plánuje především zaměřit na marketing a péči o zákazníka. „Absolutně klíčový je pro nás zákaznický servis, to, jak budou zákazníci obslouženi na našich prodejnách, jaké služby jim nabídneme a jak budeme přistupovat k řešení nestandartních dotazů a požadavků,“ uzavírá Jan Nechanický.

Sdílejte tento příběh

Twitter
Facebook
Linkedin

Záruka 2015-2023