Směřujeme k digitální bance budoucnosti
Strategický program Fénix

Strategický program Fénix
Cílem Národní rozvojové banky (NRB) je podpora udržitelného hospodářského a sociálního rozvoje České republiky. V naší dlouhodobé strategie se chceme stát významným partnerem pro posílení konkurenceschopnosti České republiky, a to především díky podstatnému navýšení celkového objemu poskytnutých finančních prostředků a bankovních záruk malým a středním firmám. Umožníme tak růst i podnikům, které by na standardní úvěry komerčních bank nedosáhly.
Abychom naplnili naši strategii, je nutné realizovat zásadní změny. A to v těchto oblastech
- Digitální dostupnost
- Chceme umožnit malým a středním podnikům sjednávat naše produkty jednoduše a plně online. Tím zvládneme obsloužit mnohem více firem a podpoříme růst české ekonomiky. Cílem je také celý proces sjednání úvěru zjednodušit tak, aby jej zvládl opravdu každý, bez nutnosti návštěvy pobočky.
- Zrychlení vývoje nových produktů (Time to Market)
- Významně zjednodušíme vývoj nových produktů, aby mohly vznikat rychleji, efektivněji a pružněji reagovat na potřeby trhu.
- Digitální výměna dat s partnerskými bankami
- Protože spolupracujeme i s komerčními bankami, začneme si veškerá data předávat přes moderní a bezpečné API rozhraní. Pro klienta to znamená, že nebude muset dokládat stejné informace v obou bankách a zrychlíme tím celý proces sjednání záruky.
Transformaci řídíme promyšleně
Celou změnu koordinujeme prostřednictvím strategického transformačního programu Fénix. Jeho cílem je digitalizace a automatizace procesů napříč bankou a zároveň kompletní modernizace IT systémů – od datové infrastruktury až po klíčové bankovní systémy.
Program Fénix realizuje zásadní technologické změny, které výrazně promění fungování NRB. Jaké jsou konkrétní cíle programu Fénix?
- Nový digitální portál pro klienty
- Vzniká moderní portálové řešení, které zásadně změní způsob, jakým klienti komunikují s NRB a zaměstnancům umožní správu obchodu v jednom, uživatelsky příjemném prostředí. Portál umožní sjednání i správu produktů plně online – bez nutnosti osobní návštěvy pobočky. Našim klientům přinese jednoduchost, dostupnost a pohodlí.
- Nový systém pro správu dokumentů (DMS)
- Nasadíme moderní Document Management System, který zajistí řízený oběh elektronických dokumentů včetně elektronické spisové služby, důvěryhodného digitálního archivu a nástrojů pro správu šablon a automatické generování dokumentů. Minimalizujeme tak práci s papírovými dokumenty a budeme pracovat zcela digitálně.
- Zavedení Operational Data Store (ODS)
- Vybudujeme centrální úložiště provozních dat (ODS), které umožní efektivní sdílení informací napříč systémy banky. Díky tomu zlepšíme konzistenci dat a zrychlíme jejich dostupnost pro interní procesy i analytiku.
- Zavedení systému Master Data Management (MDM)
- Centrální správu kmenových dat (tzv. party management)
- Implementujeme systém, který zajistí jednotný pohled na klienty a jejich vazby. Součástí bude také napojení na externí rejstříky a databáze pro načítání a ověřování údajů. Klientům tak zjednodušíme množství dat, které dnes musejí vyplňovat do excelových příloh.
- Modernizace systému pro hodnocení klientů (rating a scoring)
- Nasadíme nový systém pro sběr, správu a vyhodnocování ekonomických i neekonomických údajů o klientech. Jeho cílem je přesnější posuzování úvěrového rizika, rychlé a efektivní zpracování žádostí o financování.
- Moderní integrační platformy v rámci systémové integrace
- Implementujeme nové integrační platformy Kafka, API gateway a moderní principy systémové integrace, které zajistí hladkou komunikaci mezi stávajícími a novými aplikacemi.
- Zavedení centrální identity a řízení přístupu (IDM/AM)
- Vytvoříme jednotný systém pro správu uživatelských identit, rolí a oprávnění – jak pro interní zaměstnance, tak pro klienty. Systém Access Management zajistí bezpečné a řízené přístupy napříč všemi aplikacemi a systémy.
Náš plán má dlouhodobou vizi
Program Fénix bude svoje dodávky realizovat postupně od roku 2024 až do roku 2029.
Chcete se do Programu Fénix zapojit?
V rámci programu Fénix počítáme se zapojením externích dodavatelů, abychom sestavili schopný realizační tým, který nám pomůže naplnit naše cíle a dotáhnout program Fénix do úspěšného konce.
Dodavatele vybíráme prostřednictvím veřejných zakázek. Všechny zakázky průběžně zveřejňujeme na portálu Tendrarena.cz na našem profilu, který vám doporučujeme sledovat, pokud se chcete zapojit.
