NRB

Motto: Prostě neplýtvat!

Lahůdky Fiala UB
cirkulární ekonomika fotovoltaika odříznutí se od plynu tepelné čerpadlo úspory energie zateplení
27.12.2022

Již od roku 1994 se i při pouhém pohledu na fotky produktů společnosti Lahůdky Fiala doslova sbíhají sliny. A což teprve, když je ochutnáte! Kromě chlebíčků firma nabízí přes 20 druhů salátů s majonézou i bez, pomazánek, zmrzlin a aspikových specialit. Vedení firmy však sází nejen na kvalitu svých výrobků, ale současně i na ekologičnost výroby. K tomu, aby dokázali vynulovat CO2 stopu firmě pomohla spolupráce s Národní rozvojovou bankou.

Podnik, který vedeme už v druhé generaci – založil můj otec a řídíme jej s manželkou po návratu z Irska, dnes již přes 10 let,“ říká Jan Fiala, současný jednatel společnosti. „Dlouholetým a jediným vlastníkem firmy je naše rodina, proto máme u našich akcí delší investiční horizont, než je běžné. Zakládáme si i na principu, že zásadní rozhodovací funkce mají i ženy, nejsme žádná ‚one man‘ show.

Firma se od počátku své existence snaží, aby její výrobky byly nejen v souladu s požadavky na chuť a vzhled, ale i na zachování zdraví konzumentů. Naprosto vyloučené je proto při jejich výrobě použití dnes již téměř všudypřítomných chemikálií, jako jsou konzervanty sorban a benzoan, které nefungují bez kyselého prostředí, kvůli nimž by se tedy musela udržovat zbytečně vysoká kyselost výrobků. Také se zde nepoužívají zvýrazňovače chuti, například glutaman sodný nebo umělá sladidla, která by musela skrývat přílišnou kyselost v chuťovém profilu lahůdek tak, jak je to dnes již bohužel v lahůdkářství velmi časté.

Přídatné látky, které používáme, smějí být pouze přírodní lehce regulující PH výrobku, tedy třeba kyselina citronová, kyselina mléčná, vitamin C, přírodní karoteny a další,“ vysvětluje Jan Fiala a dodává: „Dodržování těchto principů nás stojí značné úsilí, nicméně jsme přesvědčení, že výsledek stojí za to.

Ekologická elektřina

Společnost má též vcelku unikátní dodavatelský řetězec, který je zaměřen na udržitelnosti a spolupráci s lokálními firmami. „Například všechny zde zpracovávané brambory jsou vypěstovány do 10 km od naší provozovny,“ říká Jan Fiala.

Významnou roli zde hraje cirkulární ekonomika, což v praxi znamená, že místo tun odpadních plastů se používá pro sterilovanou zeleninu především rotující sklo typ S4 (čtyřlitrové zavařovací lahve) v paletových objemech. „Odpady z výroby a prodeje dodáváme do nedaleké bioplynky Kněžice, kde se z nich vyrábí elektřina. Tu prokazatelně od Nano Energies již druhým rokem nakupujeme,“ přibližuje Fiala. „Naše motto zní: Prostě neplýtvat, jít příkladem a chovat se udržitelně tak, aby naše chování budoucí generace akceptovaly.

Snaha o úspornost – ekonomickou i ekologickou – inspirovala vedení firmy k přemýšlení nad dalšími aktivitami, které by ji vedly tímto směrem. V roce 2019 se firma Lahůdky Fiala stala účastníkem projektu Resindustry UCEEB ČVUT.

Spolupráce s Národní rozvojovou bankou (v té době ještě ČMZRB), jejímž cílem byla významná ekologizace provozu firmy, začala v roce 2021. „Jednání s lidmi z banky byla vždy profesionální a oproti běžným dotačním programům dávala jasný smysl,“ vzpomíná Jan Fiala. „NRB se totiž v projektech chová jako klasická racionální banka, projekt si musíte obhájit a dokázat, že firma je funkční a má na splácení.

Fáze ekologizace

První fáze ekologizace firmy probíhala v letech 2017–2018 a jejím výsledkem byl soubor opatření vedoucí ke snížení CO2 stopy v centrále firmy v Nymburku o 50 %. „Financování klasickou bankou by však tehdy činilo 3,5 % RPSN zcela bez dotací,“ říká Jan Fiala. „Dotace z projektu OPPIK jsme po dvou letech dotáhli úspěšně do fáze čerpání, ale v tu chvíli převážila nad benefity absurdní administrativní zátěž. Bylo tedy racionálně rozhodnuto místo dotace raději čerpat klasický bankovní úvěr od IKB s 3,9 % RPSN.

Druhá fáze, která představovala naprosté vynulování CO2 stopy v centrále a třech dalších pobočkách (Praha 8 – Karlín, Kolín, Poděbrady), proběhla v letech 2021–2022. Při ní již bylo 70 % akce financováno prostřednictvím NRB z energetického programu Úspory energie, kde je 0 % RPSN a úvěr na 10 let.

Projekt v tomto období byl rozdělen do následujících etap: Rekonstrukce administrativní budovy (zbourání staré střechy a stavba nového zateplení, okna) a instalace HFVE 29,9 kWp / 22 kWh akumulace. „Výsledkem je, že 35 % elektřiny pro naši centrálu si nyní vyrábíme sami na střeše,“ vysvětluje Fiala. „To znamená, že z potřebných cca 100 MWh.rok-1 elektřiny na centrále si sami vyrábíme 35 MWh a většinu spotřebováváme sami přímo v provozu a našich firemních elektro autech, které fungují jako skvělý doplněk systému pro letní přebytky.

Druhou fázi představovala instalace tří tepelných čerpadel pro nahrazení 64 MWh z plynu. „Plyn byl u nás letos, po událostech na Ukrajině, eliminován na všech pobočkách firmy,“ říká Jan Fiala. „Je to zajímavý pocit, když vám plynárny letos v září pošlou rozpis záloh, které jsou trojnásobkem dosavadní ceny, a my jsme jen požádali o demontáže plynoměrů a storna těch drastických fakturací, protože je prostě již nepotřebujeme a nepočítáme s nimi.

Rychle a kvalitně

Rychlost přípravy projektu ve spolupráci s NRB vedení firmy Lahůdky Fiala překvapila. „Jen tři měsíce administrativní příprava prvního projektu a necelý měsíc druhého projektu a pak šest měsíců vlastní realizace projektu,“ pochvaluje si Jan Fiala. „V to jsme po zkušenostech ze spolupráce s předchozími dotačními subjekty naprosto nedoufali. A navíc přínos pro realizaci našeho projektu byl zásadní, bez poradenství ELENA a programu Úspory energie od NRB by to prostě nešlo realizovat,“ dodává.

Když se dnes pana Fialy zeptáte, co plánuje on i jeho firma pro nejbližší budoucnost, směje se a říká: „Trochu se zklidnit a přibrzdit, zkonsolidovat po těch posledních divokých letech covidu-19 a energo-dramat. Nicméně rád bych ještě zmínil, že poslední rok jezdíme ve firmě dvěma elektro auty – citigo a id4. Jsou skvělá, můžeme doporučit. A také jsme otevřeli naši novou pobočku v Praze 8 – Karlíně, kterou jsme přes náročný proces ekologizace stačili nedávno otevřít a jejímž cílem je vytvořit si pověst špičkového lahůdkářství i v silné konkurenci hlavního města.


Článek byl publikován v onlinové verzi časopisu MM Spektrum a namluven také jako podcast tohoto časopisu.

Sdílejte tento příběh

Twitter
Facebook
Linkedin

Úspory energie